Nädal 11 - Tarkvara arendus-ja ärimudelid
Olen lähemalt kokku puutunud haridusvaldkonna infosüsteemide
arendusega. Võtan antud teemakäsitluses jutuks ühe väiksema infosüsteemi,
milleks kutseõppeasutuste müügisüsteem
Mõni aeg tagasi läks riigisektor oma majandusarvestuse
pidamisega üle SAP’le. Samas aga ei võetud Rahandusministeeriumi otsusega üle
täielikku SAP funktsionaalsust, vaid enimkasutatud moodulid sellest. Haridus-ja
Teadusministeeriumi puhul otsustati SAPi riigi raamatupidamise konsolideerimise
raamistikus laiendada ka ministeeriumi hallatavatele kutseõppeasutustele. Kutseõppeasutusi eristab enamus
valitsusasutustest see, et need teenivad ühel või teisel moel tulu – nt majutus,
kutseõppurite teenused (juuksur, mehaanikatööd, majutusteenus jne), täienduskursused.
Tekkis vajadus just sellist müügitulu samuti korrektselt ja süsteemselt majandusarvestuses
ära siduda. SAP seda ei toetanud ja oli vaja leida lahendus. Lahendusena tuvastati
SAAS põhine lähenemine, mida täiendada siis kliendivajadustest tuleneva
lisaarendusega. Hanke tulemusena sai lepingupartneriks ERPLY, mille kasutamise
eest ministeerium tasub + täiendav ressurss, mille raames ERPLY lisaarendusi
teeb. Tundus ainuõige plaan olevat, et riik ei hakka eraturul olemas olevatele
teenustele alternatiivi ise arendama. Lisaks litsentsitasule, on lepingu raames kohaldatud juba aastaid agiilset
funktsioonipõhist arendusmudelit, mille käigus lisatakse järk-järgult
kliendi vajadustest lähtuvaid funktsionaalsusi.
Selle arendus suurim valu on aga ärimudel. Kui loogiliselt
võttes selline tarkvara iga-aastane litsentsitasu pluss kliendivajadustest lähtuv
arendustegevuse eest tasumine näib väga mõistlik ärimudel olevat, siis on selle
süsteemi arenduses on hoopis teised probleemid.
Esmalt on tegemist mitme kliendi huvidest lähtuva
arendustegevusega ja vajadused/soovid/unistused on kohati väga erinevad.
Ministeeriumipoolne tooteomanik peab tegema valikuid lähtudes mõistlikkusest,
ressursi piiratusest ja süsteemile omistatud ootustel põhinevatest vajadustest.
Teenuse eest tasuja ja teenuse kasutaja on seega erinevad isikud – ministeerium
tuvastab koolidega koostöös vajadused, ERPLY teeb arendused, ministeerium
maksab arenduste ja teenuskulu eest, koolid kasutavad. Suurim väljakutse on
sõeluda välja ebamõistliku arendussoovid koolide poolt, sest arvete tasumise
valu koolideni ei jõua ning nn maitseküsimusi on palju.
Teisalt on tuleb silmitsi seist ka süsteemiväliste
teguritega. Avalike teenuste arendamisel on selge ootus infosüsteemide
omavahelisele koosvõimele. Arendatava süsteemi vaatest ei tundu see üldse
probleem olevat, et näiteks müügisüsteem peab olema liidestatud erinevate
asjakohaste süsteemidega, näiteks täienduskoolituse infosüsteemiga,
õppeinfosüsteemiga jne. Kui käsiloleva infosüsteemi jõudlus ja valmisolek
liidestuste loomiseks on ka olemas, on tihtipeale probleeme liidestatava
süsteemiga, sest teisel süsteemil on arendsplaanides omad prioriteedid, oma
juhtrühmad jne. Teema on valus isegi
siis, kui mõlemal tooteomanikul on sama sihtgrupp.
Kuigi me ei ole selliste tekkinud riiklike IT majade usku,
millist teed minnes oleks näiteks meile vajalik müügisüsteem tõenäoliselt
siiski ise arendatud, on päris hirmus mõelda, et ühel hetkel see teenusleping
ERPLY’ga lõpeb, ja kuna uus partner tuleb leida riigihankega, kas ring algab
uuesti otsast peale. Ja tsiteerides laulu sõnu, kas „jällegi on ainult tühjad
pihud….“.
Kommentaarid
Postita kommentaar